Saturday 2 September 2017

SURAU HAJI WAN ALI KUTAN

Surau ini pada zaman kegemilangannya ia pernah dijadikan surau untuk bersembahyang jumaat termasuklah bagi penduduk-penduduk seberang sungai Kelantan iaitu seperti Kampung Surau Kota dan Kampung Pintu Geng dan Kampung Sireh 17. Ia terletak ditepi sungai Kelantan yang bersetentang dengan kampung-kampung tersebut atau ladang timun cina (buah tembikai) yang sekarang sudah menjadi Bandar Baru kampung Sireh.

Surau ini dipercayai dibina dan diasaskan oleh Anakanda Tok Wan Ali sendiri yang menetap di kampung Kutan iaitulah Haji Wan Abdul Rahman bin Wan Ali bersama-sama dengan tukang-tukang lain seperti Abdullah pendekar, Wan Ali Putih, Haji Alias dan bersama dua lagi rakannya. Kenyataan ini diambil oleh penulis daripada lisan Haji Wan Rasyid bin Wan Muhammad bin Wan Abdul Rahman bin Wan Ali Al-Kutani pada 9 Mei 1994 di rumahnya di Kampung Kutan Tengah, yang kenyataan ini juga telah diperolehi oleh Haji Wan Rasyid dari nendanya yang bernama Wan Selamah 18 .

Imam-Imam Surau
Sepanjang surau itu menjadi nadi ibadat kepada penduduk-penduduk kampung, ia telah memperkenalkan beberapa orang imam. Imam-imam yang bertugas pada peringkat awalnya adalah berdasarkan kepada sokongan dan lantikan masyarakat kampung sendiri bukan lantikan pihak kerajaan melainkan Imam yang terakhir saja dilantik oleh pihak kerajaan berdasar kepada undian ke atas calon-calon 19. Antara nama-nama Imam yang dapat dapat dikesan oleh penulis sebagaimana yang diceritakan oleh almarhum Wan Jaafar Bin Wan Ali kepada penulis  20 yang beliau masih ingat sejak lahir ialah Imam Haji Yaakob, Imam Pak Cu Lah dan akhirnya Imam Haji Wan Taib bin Wan Muda (meninggal 1986). Manakala menurut Cikgu Wan Muhamad bin Wan Isa bin Wan Ahmad Kutan 21 yang penulis ambil kenyataannya pada 20 Mac 2017 ialah antaranya Imam Wan Ali bin Wan Ahmad iaitu sebelum terlantiknya Imam Haji wan Taib. Maka semasa Imam Haji wan Taib bin Wan Muda inilah surau yang disungai itu telah ditukar kepada masjid baru sekarang yang dibina sekitar tahun 1952 atau tahun 1958 22 hasil daripada gotong rayong dan derma masyarakat kampung . Kutipan derma itu sehingga ke kampung Pasir Pekan dan sekitar 23.

Keluasan Surau  
Oleh kerana surau ini amat penting dan menjadi tumpuan ibadat solat 5 waktu dan solat jumaat termasuk bagi penduduk-penduduk kampung sekitar maka ini bermakna keluasan atau saiz surau itu adalah cukup besar juga dan mampu untuk memuatkan jumlah saf yang banyak. Pada perkiraan dan setakat yang diingati oleh Cikgu Wan Mohammad bin Wan Isa (85 tahun) yang diwawancara pada 20 Mac 2017 dirumahnya di Kampung Kutan bahawa seagak-agaknya adalah jumlah keluasannya sekitar 50 x 50 kaki persegi. Oleh kerana jarak masa yang telah lama berlalu maka secara pasti tidaklah dapat beliau mengingatinya secara tepat.

Pada zaman remaja penulis, iaitu sekitar tahun-tahun 1982 / 1983 penulis kerap juga ke surau itu yang semasa bangunan kayunya itu sudah banyak yang rosak dan tidak digunakan lagi kerana ketiadaan penduduk. Maka penulis anggarkan bahawa keluasan surau secara keseluruhan adalah sekitar 200 ke 300 orang ahli jamaah yang dapat diisi dalam satu-satu masa sekaligus. Wallahu a’lam.
  
Kampung Yang Ditinggal, Surau Hilang Imarah, Dan Perpindahan Surau
Pada peringkat awal kewujudan kampung Kutan, asalnya ia hanya berfokus di sepanjang pinggir sungai Kelantan sahaja. Lokasi petempatan penduduk yang lebih bertumpu ditepi sungai itu boleh dikenal dengan nama Kampung Kutan Sungai (sebelah hulu atau kampung kutan sungai hulu) dan kampung kutan surau yang bersempena dengan kewujudan surau yang amat penting, dan yang kita bicarakan ini. Gelaran nama kampung yang dikaitkan dengan surau ini sudah boleh kita fahami bagaimanakah taraf kepentingan surau bagi masyarakat kampung Kutan pada masa itu.

Setelah lama masa berlalu serta keadaan petempatan asal kampung kutan yang hanya berfokus ditepi sungai itu yang sentiasa dilanda banjir besar kerana faktor tanahnya yang rendah, maka mengakibatkan ramai penduduk-penduduknya telah berpindah ke darat, iaitu ke kawasan tanah yang lebih tinggi yang akhirnya telah menjadi petempatan utama bagi penduduk kampung kutan sekarang. Seingat penulis, pada awal  tahun 1980, rumah-rumah yang masih wujud di Kampung Kutan Surau itu hanya masih tinggal sekitar tiga keluarga sahaja. Pada sekitar tahun 1983 semakin berkurang sehingga hanya tinggal sebuah keluarga sahaja, dan pada sekitar tahun 1986 hilanglah sudah sebuah petempatan dikampung kutan surau itu. Maka sepilah surau Haji Wan Ali Al-Kutani itu 24.

Namun pada sekitar tahun 1987/1988 dengan kesepakatan penduduk-penduduk kampung Kutan dengan inisiatif utamanya oleh Lebai Haji Wan Yusof bin Wan Salleh 25 telah mewakafkan sebidang tanahnya untuk dijadikan lokasi baru Surau itu dengan diangkat pindah surau Haji wan Ali Kutan itu dari kampung Kutan Surau yang telah sepi itu ke darat iaitu di tapak tanah sekarang ini dengan beberapa penambahan kayu dan simen. Namun pada beberapa bahagian kayu asal seperti dinding luar belakang masih sempat dipelihara bersama dengan mimbar imamnya. Setelah surau ini dipindah ke lokasi baru, maka pengurusan surau ini sekarang telah dijaga oleh keluarga atau oleh anak-anak Lebai Haji Wan Yussof bin Wan Salleh yang telah menjaganya dengan baik.  


PENUTUP
Sebuah riwayat yang jika ditinggal maka akan hilanglah sebuah cerita dan sejarah. Maka akan hilang jugalah seberkas hikmah rahsia ketuhanan yang bagi manusia yang beraqal sebagai tempat tilik ambil iktibar dan pedoman. Sebuah tinggalan umat yang terdahulu khasnya masjid atau surau akan membuktikan bahawa sesebuah masyarakat itu mempunyai agama dan amalan Islam yang baik. Begitulah dengan Surau Haji Wan Ali Kutan ini. Mudah-mudahan ia dapat menjadi ibadat berpanjangan bagi pengasas pendidiri dan pembinanya serta menjadi ikutan yang baik bagi generasi mendatang. Insya Allah. 



17 Kepentingan dan kegunaan surau ini termasuklah kepada penggunaan untuk sembahyang jumaat bagi penduduk-penduduk sekitar adalah merupakan sebutan-sebutan yang menjadi cerita lisan orang-orang tua kampong Kutan yang pernah penulis dengar semenjak dari kecil-kecil dahulu lagi.
18 Baharuddin Haji. Wan Mamat; Haji Wan Ali Kutan Ulama yang Masyhur di Tanah Mekah, Harakah, Isnin 9 Zulhijjah 1418, hal. 27.
19 Imam yang dimaksudkan ialah Imam Haji Wan Taib bin Wan Muda yang bertanding calon bersama almarhum Tuan Guru Haji Muhammad Zain (murid kepada Tuan Guru Haji Daud Bukit Abal) yang juga merupakan pengembang dan pengamal thariqat Ahmadiah di Kampung Kutan. Bila di undi oleh masyarakat kampung maka jumlah undian adalah melebihi dan dimenangi oleh almarhum Haji Wan Taib bin Wan Muda.  
20 Diwawancara pada 23 Februari (isnin) 1998 di kampung kutan Hilir (berdasar kepada catatan diari penulis). Wan Jaafar bin Wan Ali semasa wawancara itu berusia sekirar 80 tahun mengikut tarikh lahirnya pada tahun 1918.
21 Wan Muhammad bin Wan Isa bin Wan Ahmad sekarang berusia 85 tahun.
22 Wan Jaafar bin Wan Ali. Op.cit.
23 Keterangan adalah dari imam solat 5 waktu dan penjaga masjid era sebelum awal 1980 an iaitulah yang penulis kenal dan sebut-sebut dengan Pak Cik Mat sahaja. Almarhum telah menceritakan semasa hayatnya kepada penulis yang menjadi salah seorang tetamu rumah Allah masjid kampung Kutan semasa awal remaja dahulu yang penulis masih ingat. Almarhum juga adalah saudara sebelah ibu kepada penulis. Beliau meninggal dunia sekitar tahun 1984.
24 Pada waktu beberapa tahun sebelumnya surau itu sudah tidak digunakan lagi sehingga cebisan-cebisan al-quran dan kitab-kitab bertaburan di atas surau. Keadaan dinding, lantai dan struktur bangunannya sudah tidak terpelihara sejak awal lagi yang penulis jangkakan ia sudah berlaku pada penghujung 1970 an.
25 salah seorang murid tua Pondok Pasir Tumboh Kelantan. Beliau telah meninggal dunia pada tahun 2016 dalam usia yang agak lanjut iaitu 94 tahun yang berdasarkan tarikh lahir yang ada pada kad pengenalannya pada tahun 1922 Miladi. (wawancara anaknya, Wan Abdul Rahman bin Wan Yussof pada 27 Mac 2017).

No comments:

Post a Comment