Monday 7 August 2017

ILMU TASAUF DI ALAM MELAYU
Ustaz Wan Baharuddin (uswan) 

MUQADDIMAH
Sebelum berbicara lebih jauh mengenai ilmu tasauf ini, maka terlebih afdhal rasanya untuk memahami apa itu ilmu tasauf serta secara ringkas persoalan-persoalan yang timbul tentang hukum mempelajarinya dan apakah ianya terpisah-pisah dengan cabang ilmu islam yang lain iaitu fiqh dan tauhid , dan apakah matlamat serta perbezaan dengan ilmu akhlak.

Tasauf yang banyak diberi takrif sebagai sebuah ilmu yang seakan-akan membezakan dengan ilmu akhlak dirasakan kurang tepat kerana diantara tasauf dan akhlak itu adalah sebenarnya satu ilmu yang sama, cuma dibezakan dengan istilah perkataan sahaja yang berlainan, tetapi pada hakikatnya adalah bersamaan iaitu satu ilmu yang keduanya membentuk kelakuan hati dan perbuatan yang lebih beradab mengikut acuan Rasulullah. Malah ada yang berpendapat bahawa ilmu tasauf tidak pun diajar di Sekolah-Sekolah Agama aliran Arab di Kelantan. Kenyataan ini juga perlu dibuat penafian kerana yang sebenarnya bahawa tasauf juga diajar di dalam sukatan pelajaran akhlak bermula dari tingkatan satu sehingga akhir.

Di dalam pelajaran akhlak atau adab, adalah ia telah dinyatakan sebagai ilmu yang membentuk kelakuan atau tingkah laku, thobiat dan budipekerti seseorang manusia 1. Ia membicarakan juga tentang sifat-sifat mazmumah dan mahmudah seperti riya, ujub, sum’ah, hasad, sabar, tawakkal, ikhlas dan sebagainya. Maka tidakkah kesemua yang dibicarakan itu juga berkaitan dengan amalan hati ?, dan itu jugalah yang dimaksudkan oleh ulama tasauf seperti yang disebut oleh syeikh Abdul Qadir bin Abdul Mutholib Al-Indonesia Al-Mandili dalam kitabnya “Penawar Bagi Hati” bahawa maksud ilmu tasauf itu adalah membicarakan soal hati dan memperelokkannya, atau membersihkan segala anggota yang zahir daripada segala perbuatan yang keji 2 , atau jika boleh kita takrifkan bahawa ia adalah satu ilmu yang mencantikkan hati daripada sebarang penyakit-penyakit mazmumah dan memasukkan segala sifat-sifat terpuji ke dalam diri. Adapun akhlak juga adalah membicarakan tentang kebaikan dan sifat-sifat mahmudah dan mazmumah yang wajib diamali oleh setiap muslim yang aqil lagi baligh.

Matlamat ilmu tasauf adalah memperelokkan akal budi, dan akhlak itu juga adalah berupa rangkaian peribadi zahir dan batin yang bersifat mahmudah, dan keduanya itu adalah buah hasil daripada hati yang dapat berdamping dengan PenciptaNya berdasarkan panduan acuan Rasulullah s.a.w, sehingga mencapai maqam ihsan iaitu puncak kepada ubudiyah manusia kepada khaliq.
Firman Allah Ta’ala dalam Surah Al-Qalam, ayat 4 ;
وانك لعلى خلق عظيم
"dan Sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung".

Sabda Rasulullah s.a.w. ;
انما بعثت لأتم صالح الاخلق
”Sesungguhnya aku diutus untuk menyempurnakan akhlak yang sholeh”.
(HR: Bukhari , Baihaqi dan Hakim).

ISTILAH-ISTILAH LAIN ILMU TASAUF
Ilmu tasauf adalah sebahagian daripada ilmu-ilmu fardhu ‘ain yang wajib dipelajari serta dihadam sebagaimana ilmu-ilmu fardhu ‘ain lain seperti ilmu fiqh dan tauhid. Di dalam beberapa istilah lain ilmu tasauf serta cabang-cabangnya itu disebut juga sebagai ilmu hakikat, ilmu adab, ilmu mukasyafah, ilmu roh, ilmu laduni, ilmu batin, ilmu hati, dan ada juga ilmu tasauf itu disebut sebagai ilmu yang memberi manfaat sebagaimana yang telah ditulis oleh Syeikh Abdul Samad Al-Falimbani di dalam kitab Hidayatus Salikin ;
“..... Dan demikian lagi yang disebutkan di dalam Ihya Ulumiddin, dan demikian lagi yang disebutkan di dalam Arba’in fi usuliddin, dan demikian lagi yang disebutkan oleh Imam Ghazali di dalam kitab Mukhtasar Ihya, dan demikian lagi sekelian fannu (cabang) ilmu tasauf itu, iaitu ilmu yang memberi manfaat di dalam dunia dan akhirat 3.

Adapun ilmu yang memberi manfaat itu ialah sesuatu ilmu yang apabila dipelajari maka semakin menampakkan aib serta kekurangan diri sendiri seterusnya berusaha untuk memperbaiki dan memperelokkannya 4. Semakin luas mata batinnya 5 sehingga semakin tertutup mata zahirnya 6.

HAKIKAT TASAUF ADALAH MEMBENTUK AKHLAK
MENGIKUT ACUAN SUNNAH
Manusia yang berjaya menurut Sunnah Rasul secara zahir dan batin maka dia itulah orang yang bertasauf sebagaimana disebut ulama tasauf bahawa ;
“....Tiadalah maqam yang terlebih daripada mengikut Nabi s.a.w. pada perbuatannya, tegahnya, kelakuannya dan perangainya. Tiada dapat sampai kepada Allah melainkan mengikut Nabi kita s.a.w....” 7

Manusia yang inginkan kesucian hati akan berusaha dengan apa daya yang mereka fikirkan dapat mencapai darjat kesucian yang diingininya itu. Namun manusia yang bertasauf pastinya tidak cuba untuk mencipta aturan atau syariat baru yang bercanggah dengan aturan sunnah Rasulullah. Pada zaman awalnya ada segolongan yang hanya memakai bulu kambing (sauf) yang bertampung sebagai meninggalkan kemewahan semata-mata mengharapkan kesucian hati. Mereka inilah yang sebahagian ulama menetapkan bahawa asal usul perkataan tasauf itu adalah berdasarkkan kepada kumpulan pemakai pakaian halal yang tidak sempurna seperti sepotong-sepotong untuk berlaku zuhud, atau yang menyerupai dengan ahli Suffah, atau kerana dibangsakan kepada mereka kerana sufa’ yakni jernih hati 8.

Namun bukan itu yang menandakan seseorang itu bertasauf , tetapi hakikat tasauf itu adalah sebagaimana yang telah disebut syair oleh Syeikh Ibnu Al-Haj di dalam kitabnya Al-Madkhal  yang dipetik oleh Syeikh Zainal Abidin di dalam kitabnya Aqidatunnajin ;

ليس التصوف لبس الصوف ترقعه * ولا بكاؤك ان غنى المغنونا
ولا صياح  ولا رقص ولا طرب * ولا اختبط كأن صرت مجنونا
بل التصوف ان تصفو بلا كدر * وتتبع الحق والقراءن والدينا
وان ترى خاشعا الله مكتئبا * على ذنوبك طول الدهر محزونا

“Tiada dinamakan tasauf itu memakai bulu yang engkau tapungkandia, dan tiada pula menangis engkau jika bernyanyi oleh orang yang menyanyi 9, dan tiada dinamakan tasauf itu mengangkatkan suaranya dengan menangis 10, dan tiada menari dan tiada bergerak-gerak dan tiada cedera aqal seolah-olah sesungguhnya telah jadi engkau orang yang gila 11. Tetapi tasauf itu bahawa engkau bersihkan hati engkau dengan tiada kekeruhan dengan aghiar (اغيار : selain Allah :P) dan mengikut engkau akan haq(kewajipan yang dituntut berdasar sunnah Rasul:P) dan akan quran dan akan agama, dan bahawa engkau lihat akan khusyuk bagi Allah, lagi dukacita atas segala dosa engkau sepanjang-panjang masa 12“  
KITAB-KITAB TASAUF DI ALAM MELAYU
Kitab-kitab tasauf yang berlegar di Alam Melayu biasanya hanya berlaku kepada pelajar-pelajar Pondok atau pesantren-pesantren sebagai teks pengajian mereka. Jika dirujuk kepada buku Sejarah Melayu Shelabear oleh Tun Seri Lanang ada mencatatkan bahawa kitab-kitab tasauf pernah juga tersebar di Kota Melaka seperti kitab Darul Mazlum yang ditulis dalam bahasa af’al, bahasa sifat dan bahasa zat. Namun teks yang disebut itu tidak dapat dikesan adakah ianya benar-benar wujud atau hanya berupa cerita-cerita lisan sahaja.
 
Oleh itu kitab tasauf yang dipercayai mula-mula ditulis di alam melayu dan lebih boleh dipercayai kewujudannya ialah yang ditulis oleh Syeikh Abdullah Arif yang ditemui kuburnya di Aceh (tahun 1177 Miladi) yang hidup di zaman kerajaan pasai di bawah pemerintahan Sultan Kamil (1155 – 1210 M) , iaitu kitab yang bernama “Bahru Al-Lahut”. Ia dipercayai pernah digunakan di dalam mana-mana pengajian agama samada di pondok-pondok atau mana-mana pesantren atau paling kurang sebagai rujukan mana-mana guru berdasarkan kepada ianya pernah disalin oleh ilmuan Islam Melayu pada peringkat kemudiannya 13

Selain dari itu banyak lagi kitab-kitab tasauf nadir (yang jarang ditemui dan semakin pupus) yang pernah ditulis oleh ulama-ulama Melayu dan yang semakin kurang pelajarnya. Kitab-kitab itu antaranya ialah seperti kitab Kasyful Asrar (كشف الاسرار) 14, Manhalush Shaufi (منهل الصوف ), Hikam Abi Madyan (الحكم ابي مديان), Fathul Rahman atau disebut juga Hikam Syeikh Wali Roslan(فتح الرحمان), Daqaiq Al-Huruf (دقائق الحروف) dan banyak lagi, yang semuanya itu dipercayai berpunca daripada beberapa faktor seperti semakin berkurangnya guru-guru yang bersanad kepada pengajian kitab-kitab tersebut dan yang betul-betul memahami istilah-istilah di dalam isi kandungan perlambangan kitab.

Kitab Hikam Abi Madyan misalnya yang di terjemahkan oleh Syeikh Daud Al-Fathoni sangat begitu jarang dijadikan bahan teks pengajian. Penulis pada sekitar awal tahun 1990an pernah sempat menadah kitab tersebut daripada seorang guru di Surau kampong Gelang Mas, Pasir Mas Kelantan. Begitu juga dengan beberapa kitab yang lain yang sesetengahnya hanya dibuat pengajian hanya di atas rumah tuan-tuan guru sahaja, atau hanya kepada beberapa orang murid yang lama sahaja.  

Namun begitu, masih banyak lagi kitab-kitab tasauf yang berlegar dikalangan masyarakat pencinta ilmu walaupun sebahagiannya mungkin sudah jarang-jarang di telaah bersama guru kerana kekurangan ahlinya. Kitab tasauf yang paling masyhur dan paling banyak disebut-sebut oleh para pelajar pondok khasnya dan masyarakat umum serta masih banyak dijadikan teks pengajian di masjid-masjid ialah seperti Kitab Minhajul Abidin, Syarah Hikam Ibn Athoillah Askandari, Penawar Bagi Hati, Sairus Salikin, Hidayatus Salikin, Ad-Darul Nafis, Bidayatul Hidayah, Bimbingan Mukmin dan sebagainya.

Selain itu ada juga kitab-kitab yang membicarakan tentang ilmu-ilmu tauhid dan fiqh yang mensampingkan bersama dengan ilmu-ilmu tasauf sebagai pelengkap bagi sesebuah kitab itu seperti Aqidatunnajin, Sullamul Mubtadi dan beberapa yang lain. Malah ada juga kitab-kitab yang pembicaraannya khusus tentang sesuatu bab ibadat seperti solat dan hadis, tetapi dihuraikan secara tasauf seperti kitab munyatul musalli bagi Tuan Syeikh Daud al-Fathoni, dan Syarah hadis Arba’in yang menggunakan tajuk kitab dengan,  Syarhu Lathifu ala Arba’ain hadisan Lil Imam Annawawi ( شرح لطيف على اربعين حديتا للامام النواوي  ) oleh Syeikh Abdul Rauf Ibnu Ali.

PEMBAHAGIAN ILMU TASAUF
Ulama-ulama tasauf telah membahagikan ilmu tasauf itu kepada tiga jenis atau 3 peringkat yang masing-masingnya disebut sebagai tasauf mubtadi, kedua tasauf mutawwasith dan yang ketiganya sebagai tasauf muntahi 15. Peringkat-peringkat ini adalah bergantung kepada tahap atau maqam di dalam tahap ibadah dan zouqiah masing-masing para salik. Tasauf mubtadi adalah merujuk kepada amalan atau tahap ilmu tasauf permulaan yang awam. Tasauf mutawassith ialah tasauf peringkat pertengahan seperti boleh dipelajari melalui kitab Hikam Ibnu Atoillah, Ihya Ulumiddin, Hidayatus Salikin, Bidayatul Hidayah, Minhajul abidin dan seumpamanya. Tasauf muntahi ialah tasauf peringkat tinggi yang isi pembicaraannya adalah berupa pengajian ilmu zauq ahli tasauf yang perbicaraannya banyak berupa ucapan-ucapan secara hakikat dan untuk memahaminya memerlukan pengalaman pengajian yang bersanad , atau mungkin boleh kita sebutkan ia sebagai sebuah karya tasauf teosofi yang tidak termasuk di dalam fardhu ain mempelajarinya.
 
Kesemua peringkat-peringkat itu juga disebut dengan bermacam-macam bentuk atau tahap di dalam bentuk-bentuk ilmu dan juga ibadatnya seperti disebut sebagai amalan-amalan orang ahli syariat, amalan orang ahli thoriqat dan amalan orang ahli hakikat. Atau amalan Islam, amalan iman, amalan Ihsan. Atau amalan ibadat, amalan ubudiah, amalan ‘abudah iaitu yang merdeka bebas daripada segala makhluk 16.

TANGGAPAN UMUM TERHADAP TASAUF
Pada sisi umum masyarakat awam, ilmu tasauf adalah dianggap satu ilmu yang tinggi dan tidak sesuai dipelajari oleh semua orang. Malah ramai juga yang beranggapan bahawa jika seseorang itu mempelajari ilmu tasauf maka dibimbangi hidupnya akan “iseng’ 17, iaitu sebuah kehidupan yang mengalami kemurungan dan tidak bahagia serta kehidupan yang “meninggalkan dunia” secara total dan pemalas berusaha dalam segala aspek.

Syeikh Zainal abidin (Tok Kelaba) menulis dalam aqidatunnajin ;
“...murad (yang dimaksudkan:P) dengan me(ng)hinakan barang yang lain itu (dunia:P) diiktiqadkan bahawasanya tiada memberi mudharat dan tiada memberi manfaat ia (dunia:P), dan tiada murad dengan dia (dunia:P)  me(ng)kejikan dia dan mengurangkan dia (dunia:P). Dan yang sebenar bahawasa tasauf itu shamratan (ثمرة  :terbit buah daripada) sekelian ilmu syariat....” 18.

Sedangkan sesuatu perkataan di dalam di dalam tasauf itu memerlukan perincian yang benar menurut al-quran dan Hadis bukan hanya memahami secara zahir sesuatu kalimah, sebagaimana untuk memahami sesetengan ayat di dalam al-quran dan hadis yang mutasyabhat. Ia juga memerlukan kefahaman yang betul dan tidak boleh difahami secara zahir ayat tanpa bimbingan guru dan ilmu-ilmu alat yang lain. Maka untuk memahami ilmu tasauf juga ia perlu melalui proses pengajian dan pengalaman rohani yang betul supaya dapat memahami sesuatu istilah dalam sesuatu ilmu itu, seperti memahami istilah-istilah yang ada dalam ilmu-ilmu hadis, tafsir, usul fiqh, fiqh dan sebagainya.  

PENUTUP 
Walau apa cabaran dan tanggapan dalam pengembangan ilmu tasauf, namun sebenarnya tasauf masih tetap berlaku dan berkembang bersama dengan ilmu-ilmu Islam yang lain seganding dengan ilmu tauhid dan fiqh. Malah pada hakikatnya juga walau ia tidak diberi nama sebagai tasauf, samada diberi nama akhlak atau adab atau seumpama, maka pada hakikatnya itulah tasauf yang sudah meresap ke dalam jiwa setiap muslim yang beriman kepada Allah.



1 Zakaria bin Daud, Ahmad Najib bin Abdullah, Al-Haji Muhammad Daud bin Ali ; Durusul Akhlaq Lisanati Ula, YIK, 
2 syeikh Abdul Qadir bin Abdul Mutholib Al-Indonesia Al-Mandili; Penawar Bagi Hati, (t.t),  Kitab penawar bagi hati adalah kitab tasauf yang amat banyak diajar dipondok-pondok sehingga ke masjid dan surau di seluruh Malaysia.
3 Syeikh Abdul Samad al-Falimabni; Hidayatul Salikin, Darul Fikr,(t.t)
4 Ibid.
5 mata batin bermaksud mata hati yang berupa ainul basyirah yang memandang kebesaran allah di dalam segala perkara.
6 Mata zahir ialah pandangan yang hanya melihat sesuatu secara zahir sahaja dan hasilnya akan melihat segala aib serta keburukan orang lain berbanding dirinya sendiri, sehingga lupa kepada sifat-sifat Kesempurnaan Allah dalam setiap ketika.
7 Syeikh Daud Fathoni; Manhalush Shafi, khazanah Fathoniah, 
8 Syeikh Zainal Abidin bin Muhammad Al-Fathoni ; Aqidatunnajin, Matba’ah Bin Halabi, 
9 Berzikir secara bernyanyi-nyanyi serta kuat.
10 Ibid.
11 Berzikir, berdoa dengan segala bentuk pergerakan yang diluar batasan kemanusiaan. Malah ada juga yang berupa amalan-amalan berzikir secara tidak bergerak-gerak seperti amalan yoga budha.
12 Syeikh Zainal Abidin; 
13 Kitab salinan telah pula diperolehi oleh almarhum Ustaz Haji Muhd. Saghir Abdullah yang menjadi simpanan Yayasan Al-Fathoniahnya (Haji Muhd. Saghir Abdullah; Khazanah Karya Pusaka Asia Tenggara, Jil. 1, Yayasan Al-Fathoniah, 
14 Kitab kontroversi ini adalah karangan Syeikh Muhammad bin Abdullah Al-Mangkabuwi. Ia bukanlah kitab yang salinan atau terjemahan atau mana-mana yang boleh dikaitkan dengan Kasyful Asrar Imam Khomeini. Kitab ini adalah dikira sebagai salah sebuah kitab teosofi (muntahi) , dan segala isi bahasan di dalam kitab ini bukanlah sebagai sebuah aqidah yang wajib dipegangi secara putus. Ia sebagai salah satu daripada hasil buah ilmu dari pengarangnya, Syeikh Muhammad bin Abdullah Al-Mangkabuwi (semoga Allah merahmati ke atas rohnya). Penulis pernah bertalaqqi dan khatam kitab ini pada sekitar tahun 1991 bersama seorang guru, Haji Ismail Daud semasa di Lubok Tapah dahulu.  
15 Syeikh Muhammad bin Abdullah Mangkabuwi ; Kasyful Asrar, 
16 Syeikh Abi Al-‘Abbas Ahmad bin Muhammad bin Al-Mahdi; Iqozul Himam fi Syarhi Al-Hikam, Cairo-Egypt, 
17 Istilah orang Kelantan kepada mana-mana orang yang tidak keruan hidup dan akan mengalami kehidupan yang compang camping.
18 Syeikh Zainal Abidin bin Muhammad Al-Fathoni; Aqidatunnajin, Matba’ah Bin Halabi, Fathoni, 

No comments:

Post a Comment