Tuesday 18 July 2017



                                            SYEIKH SIDI ABDUL ALTIF
                                                                                              
PENGENALAN
Pada asasnya Syeikh Sidi Abdul Latif bin Awang ini bukanlah seorang tokoh yang dikenali dengan hasil-hasil karangan kitab-kitab atau pengembangan pondok sebagaimana ulama-ulama seangkatan atau sezamannya. Tetapi nama beliau cukup dikenal sebagai seorang Ulama dan pendakwah yang berani “turun padang” berceramah di masjid-masjid atau di padaang-padang luas. Pada eranya, apabila diceritakan bahawa Tuan Sidi Abdul Latif akan turun berceramah, maka seluruh penduduk-penduduk akan berbondong-bondong dan para ibu sanggup mendukung anak ke tempat ceramahnya itu 7 , dan mungkin seumpama semeriah dengan tokoh pendakwah masa kini iaitu Ustaz Azhar Idrus dari Terengganu itu.

Tuan Syeikh Sidi Abdul Latif juga dikenal sebagai seorang yang berani turun berdakwah ke pusat-pusat judi sabung ayam dan seumpamanya yang pada adat kebiasaannya pasti di situ akan dipenuhi dengan “orang-orang gedebe” dan “tetak orang”.  Menurut cerita yang pernah penulis dengar 8  bahawa dahulunya Syeikh Sidi Abdul Latif pernah pergi ke tempat pemuda-pemuda berjudi, tetapi apabila diketahui bahawa Syeikh Sidi Abdul Latif ada pada tempat itu, maka semua kaki judi tersebut terus lari kerana malu dan takut. Malah nama Syeikh Sidi juga pernah disebut-sebut oleh para ulama lain termasuklah dari mulut almarhum Dr. Uthman El-Muhammadi semsa hayatnya, dan turut juga di kenali oleh Yang Berhormat  Dato’ Nik Abdul Kadir bin Haji Nik Muhamad (Timbalan Mufti Kerajaan Negeri Kelantan) tentang kemasyuran ceramah dan ramai pendengarnya 9

NAMA TUBUH
            Nama sebenar Tuan Syeikh Sidi Abdul Latif bin Awang ialah Sayyid Ali Badruddin 10  yang menurut khabar dari ramai masyarakat Kampung Kutan 11 beliau adalah berasal dari Hadhramaut. Kenyataan beliau yang berasal dari Hadhramaut adalah juga bersandarkan kepada hujjah yang kuat pada pangkal nama asalnya yang berketurunan “Sayyid” yang di ketahui bahawa gelaran Sayyid adalah rata-ratanya berasal dan berketurunan dari Hadhramaut 12. Adapun menurut kenyataan dari ahli keluarganya di Terengganu, beliau adalah berasal dari Pattani Darussalam 13 . Di atas dua kenyataan yang berbeza ini dan sekiranya benar kedua-dua kenyataan tersebut, maka penulis beranggapan bahawa berkemungkinan pada peringkat mula-mula beliau atau bapa-bapa beliau berhijrah dari Hadhramaut ke Alam Melayu ini adalah di Pattani, dan kemudiannya Tuan Syeikh ini mengembara ke negeri-negeri lain seperti Singapura,  Kelantan dan Terengganu, dan sekiranya benar beliau adalah berasal dari Hadhramaut maka dipercayai bahawa nama asal bapanya bukanlah “Awang”  14 kerana nama Awang hanya digunakan bagi penduduk-penduduk Melayu dan di alam Melayu sahaja.

 Oleh itu pada jangkaan penulis bahawa apabila keluarganya menetap di Pattani maka nama asal tubuh keluarganya telah ditukar kepada nama yang berbentuk tempatan seperti Awang, atau berkemungkinan juga bahawa nama Awang tersebut adalah hanya nama yang diletakkannya sendiri sebagai penyempurnaan nama di dalam kad pengenalan pada masa itu 15.

Menurut cerita isterinya Mak Asmah binti Muhammad 16, nama Sidi Abdul Latif yang digunakan oleh Sayyid Ali Badruddin adalah bersempena dengan nama gurunya di Singapura yang berasal dari Istanbul Turki yang telah mewasiatkan supaya menggunakan namanya selepas beliau meinggal dunia. Maka apabila gurunya itu maninggal dunia maka Sayyid Ali Badruddin terus menggunakan nama Sidi Abdul Latif sebagai namanya termasuklah didalam kad pengenalan apabila beliau menetap di Semenanjung Tanah Melayu. Dipercayai negeri yang mula-mula dikunjungi di dalam usaha dakwahnya ialah di Kampung Kutan Kelantan dan kemudian ke Terengganu.

Adapun gelaran “Sidi” adalah sebutan bagi yang berketurunan Rasulullah yang biasanya di gunakan bagi penduduk-penduduk selain Hadhramaut seperti di Turki dan ada juga di Mesir 17. Selain itu ada juga yang berpendapat bahawa “Sidi” itu bermaksuf “Guru”,  atau ia boleh juga ditafsirkan sebagai satu lafaz yang berasal daripada perkataan “Sayyidi” yang telah diringkaskan sebutannya dan berubah kerana pelek sebutan orang-orang tempatan khasnya orang-orang Melayu Pantai Timur seperti Kelantan dan Terengganu seperti nama Abdullah menjadi Dolah, Abdul Rahman hanya menjadi Deraman sahaja, dan seumpaamanya lagi. Wallahu a’lam.

KELAHIRAN DAN KEMATIANNYA.
Tidak banyak yang dapat diketahui tentang asal usul tokoh ini oleh penulis begitu juga tentang kehidupannya semasa kecil dan asal usulnya yang lain kerana beliau adalah seorang tokoh pendakwah yang hidupnya dipenuhi dengan pengembaraan. Tarikh lahir sebenar tokoh ini belum dapat dipastikan cuma berdasarkan pada usia kematiannya yang dihitung ialah beliau meninggal dunia ketika berusia 63 tahun. Ini bermakna bahawa beliau lahir pada tahun 1915 Miladi dan kemudiannya telah meninggal dunia pada 15 April 1978 Miladi di dalam usia 63 tahun di Kuala Terengganu. Mudah-mudahan catatan ringkas tentang tokoh yang belum pernah diketengahkan ini akan dapat dijadikan pembuka bagi pengkaji-penhgkaji sejarah pada masa akan datang. Insyaallah.

            PENGHIJRAHAN KE KELANTAN DAN TERENGGANU
Tarikh sebenar penghijrahan beliau ke Kelantan tidaklah di ketahui cuma dapat diandaikan bahawa ianya berlaku pada sekitar tahun-tahun penghujung 1930an atau 1940an berdasarkan riwayat yang mengatakan bahawa beliau berhijrah ke Kampung Kutan semasa usianya yang masih muda lagi, dan kemudiannya ke Negeri Terengganu sekitar tahun 1950an berdasarkan kepada usia anak sulungnya yang di Terengganu yang kini sudah berusia 57 tahun (2014).

Penghijrahannya ke Kelantan mempunyai cerita yang cukup menarik dan baik untuk dikongsi. Telah diriwayatkan bahawa Wan Amat bin Haji Salleh 7 bahawa pada suatu malam telah melihat seekor kuda putih berlari dan memasuki serta berhenti di belakang rumahnya yang bersebelahan dengan Masjid Kampung Kutan 8. Pada pagi harinya Syeikh Sidi Abdul Latif yang berasal dari Hadhramaut itu telah menziarahi dan bermukim di Kampung Kutan di rumahnya itu dan dijadikan anak angkat oleh Wan Amat bin Haji Salleh, serta telah diajadikan sebagai pusat penyebaran dakwahnya di Kampung Kutan. Peristiwa ini berlaku adalah semasa Tuan Syeikh ini masih muda dan belum berkeluarga. Dipercayai juga bahawa Tuan Syeikh Sidi Abdul Latif ini sudah alim semasa berusia 14 tahun lagi 9.

Menurut Encik Abdul Wahab bin Ali 8 bahawa Sidi Abdul Latif ke Terengganu adalah melalui beberapa orang yang kemudiannya telah membuka ruang untuknya mengajar di Surau Pak Cu Leh Seberang Takir, Kuala Terengganu. Kemudian Syeikh Sidi Abdul Latif telah diberi sebuah rumah untuk kediaman 9 oleh penduduk di Kampung Batin dan terus mengadakan kuliahnya di rumah tersebut pada tiap-tiap pagi Jumaat dan mengadakan ceramah umum di Masjid Kampung Batin. Apabila Tuan syeikh sidi abdul Latif mengahwini
Mak Asmah Binti Muhammad maka beliau sentiasa berulang alik ke Kelantan dan Terengganu sehinggalah beliau meninggal dunia.

KELUARGA
Sidi Abdul latif setakat dimaklumkan bahawa ada yang berpendapat beliau mempunyai 3 isteri atau ada yang berpendapat mempunyai 4 isteri, dan diantara Isteri-isterinya itu cuma Mak Asmah binti Muhammad (76 tahun) sahaja yang berasal dari negeri Terengganu dan yang masih hidup dan yang dapat di temui oleh penulis. Hasil dari perkahwinan dengan Mak Asmah binti Muhammad di Kampung Seberang Takir, maka beliau telah memperolehi beberapa orang zuriat yang antaranya ialah Dr. Syarifah Rohana yang mempunyai beberapa buah klinik yang ramai pengunjungnya di Negeri Terengganu.

PERWATAKAN DAN BENTUK DAKWAH
Syeikh Sidi Abdul Latif menurut kenyataan dari ramai termasuk dari ahli keluarganya yang ditemui menyatakan bahawa tubuh Syeikh Sidi Abdul Latif kecil dan sentiasa memakai baju melayu bersama sampin dan memakai tarbus kemana-mana sahaja.

Syeikh Sidi Abdul Latif bin Awang cukup masyhur dengan metod dakwah yang secara santai dan berceramah secara umum tanpa kitab, dan ada juga secara berkitab semasa berdakwah di Terengganu. Setiap kali beliau berceramah antaranya di masjid Kampung Kutan maka pasti dipenuhi oleh para pendengar sehingga melimpah keluar masjid dan ada yang terpaksa mendengarnya di halaman masjid sambil bersila di atas tanah 11.

PERISTIWA LUAR BIASA DAN KEMASYHURANNYA
Semasa hayatnya beliau cukup terkenal dengan ilmu-ilmu kepahlawanan dan kehebatan sehingga sentiasa disebut-sebut sebagai seorang yang mempunyai keramat dan dihormati. Kepetahan dan kealiman Tuan Syeikh tersebut telah berjaya menghimpunkan ramai murid-murid dan pendengar ceramah lisannya tanpa berkitab. Antara cerita-cerita yang sempat penulis catatkan disini ialah antaranya peristiwa baling telor busuk semasa Tuan Syeikh Sidi berceramah di Pasir Putih Kelantan sebanyak tujuh biji tetapi semuanya tidak mengena. Selepas itu orang tersebut memohon maaf dan terus berguru dengannya 12.

Pada satu waktu dahulu penulis pernah juga mendengar dari perbualan orang-orang kampung Kutan bahawa pada satu masa dahulu Tuan Syeikh pernah menaiki perahu bersama murid-muridnya dan salah seorang dari muridnya itu ingin mengetahui dan mempelajari beberapa ilmu hikmat  lalu tiba-tiba semua murid-muridnya yang berada di atas perahu itu terjun sungai kerana mendengar suara yang kuat dari Tuan Syeikh Sidi.

Bagi kita yang tidak pernah melalui peristiwa-peristiwa sebagaimana tersebut berkemungkinannya akan mentafsir dengan berbagai bentuk tafsiran sehingga mendewakan seseorang tokoh yang dianggap keramat secara berlebihan. Maka bagi penulis sebarang peristiwa yang dianggap luar biasa itu wajib dikembalikan kepada Allah dan tidak perlu terlalu diagungkan seseorang tokoh berdasarkan peristiwa-peristiwa yang seumpamanya, kerana semua yang berlaku adalah sebahagian dari Tanda Kebesaran Allah jua.

PENUTUP
Syeikh Sidi Abdul Latif yang sepanjang hayarnya amat masyhur dengan ilmu-ilmu hikmat kebatinan dan ini dapat digambarkan oleh amalan para muridnya yang pernah penulis kenali dan kini setengahnya sudah meninggal dunia. Rumusan juga dapat dibuat bahawa penyebaran dan perkembangan dakwah Islam di Alam Melayu khasnya di Kelantan dan Terengganu adalah pada rata-ratanya di sebar oleh pendakwah dari Hadhramaut yang mungkin cukup sinonim dengan jiwa penduduk setempat yang lebih cenderung kepada ilmu-ilmu hikmat kebatinan dan tasauf. Pada faktanya juga telah membuktikan bahawa datuk kepada Tuan Guru Tok Wan Ali Al-Kutani pun berasal dari Hadhramaut iaitu Abdul Ghafur pada era tahun-tahun 1700 Miladi dan pada era awal dan pertengahan abad ke 20 termasuklah Sayyid Badruddin atau Syeikh Sidi Abul Latif ini.  




7 Kenyataan dari Haji Wan Mamat bin Wan Isa (83 tahun), guru pencen dan merupakan seorang penduduk asal Kampung Kutan. Diwawancara pada 13 Julai 3013 di rumahnya di Kampung Kutan Tengah, Kelantan.
8 Penulis dengar cerita ini pada sekitar tahun 1996 dari almarhum Wan Abdullah bin Wan Omar seorang guru Silat Tongkat dan Sendeng di Kampung Kutan Tengah, yang telah meninggal dunia pada tahun 2010 didalam usia yang hampir mencecah 80 an.
9 Wawancara melalui telefon di pejabatnya pada 19 Mac 2014. Menurutnya beliau pernah juga ada mendengar ceramah Sidi Abdul Latif tetapi tidak berguru dengannya.
10 Wawancara menantunya, Haji Roslan bin Omar (53 tahun) pada 11 Ogos 2013 dirumahnya Ulu Takir Kuala Terengganu.
11 Dipercayai Kampung Kutan adalah yang mula-mula tokoh ini menetap di Semenanjung Tanah Melayu selepas berhijrah dari Singapura. Kampung Kutan adalah Kampung yang melahirkan tokoh ulama yang terkenal iaitulah Tuan Guru Haji Wan Ali Al-Kutani bin Wan Abdul Rahman bin Ghafur (Guru kepada Tok Kenali dan pengarang kitab yang terkenal antaranya Lum’atul Aurad) juga merupakan berasal usul dari Hadhramaut iaitu dari datuknya Haji Abdul Ghafur. Keluasan Kampung Kutan pada asalnya adalah bermula dari Kampung Padang Embun (asalnya Kampung Kutan Hulu yang bersempadan Masjid Wakaf Merah - Tendong) sehinggalah ke bulatan cabang 3 Pasir Pekan yang sekarang ini sudah bertukar sebagai Pasir Pekan Hulu atau kampung Baru. Penduduk asal Kampung Kutan adalah dari berketurunan dan berasal usul dari “WAN” . Sekarang ini ia adalah di bawah DUN Pasir Pekan yang jaraknya dari Bandar Kota Bharu adalah sekitar 5 Kilometer sahaja. Bagi keseluruhan penduduk asal Kampung Kutan pasti akan mengetahui cerita dan asal usul Syeikh Sidi Abdul Latif ini, atau paling tidak akan biasa mendengar namanya kerana tempoh mukimnya di Kampung ini adalah lama dan juga dikatakan mempunyai keluarga.   
12  Kenyataan dari Ustaz Syaharuddin bin Saleh yang pernah belajar di Darul Mustafa, Yaman dari tahun 2000 hingga 2003. Antara guru-gurunya di sana antaranya ialah  Habib Omar bin Muhamad bin Sallim bin Hafiz bin Syeikh Abu Bakar bin Salim, dan Habib Ali Zainal Abidin bin Abdul Rahman Al-Jufri. Sekarang beliau bertugas sebagai Mudir di SMU(A) Riayatul Diniah, Bukit Mas Tanah Merah. Di Wawancara pada 19 Mac 2014 di sekolahnya. Menurutnya bahawa di Hadhramaut memang mesyhur dengan banyaknya aliran-aliran tasauf dan para Waliyullah.
13 Wawancara bersama isteri bongsunya Mak Asmah binti Muhammad (77 Tahun) di rumahnya anaknya Dr. Syarifah Rohana binti Sidi Abdul Latif di Ulu Takir, Kuala Terengganu pada 10 Ogos 2013.
14 Nama Awang adalah biasa digunakan bagi masyarakat Melayu sahaja, khasnya Pattani, Kelantan, Terengganu dan sesetengah bagi negeri-negeri lain di Alam Melayu, dan mustahil bagi orang-orang Hadhramaut pun bernama “Awang”. Perlu juga di catatkan disini bahawa jika ditelususri pendakwah-pendakwah yang datang ke Tanah Melayu semenjak dahulunya adalah kebanyakannya dari Hadhramaut atau berketurunan dari Hadhramaut seperti Tok Wan Ali Al-Kutani.
15 Penggunaan nama pada Kad Pengenalan pada masa itu tidaklah terlalu rumit sehingga banyak kes nama-nama yang dicadang oleh kedua ibubapa telah bertukar kepada nama atau sebutan yang lain.
16 Beliau adalah satu-satunya isteri almarhum yang berasal dari Terengganu, dan Mak Asmah binti Muhammad juga adalah isteri Sidi Abdul Latif yang bongsu dari 2 isterinya. Dua isterinya yang lain adalah berasal dari Kelantan, dan penulis masih belum berkesempatan untuk dapat menyelidiki dan menjejaki keduanya itu.
17 Wawancara Ustaz Syaharuddin bin Salleh. Op.cit.
7 Wawancara Encik Mas Hassan bin Muhamad Zain (cucu Wan Amat bin Haji Salleh), pada 16 Oktober 2013. Beliau berusia 54 tahun dan telah menetap di Kampung Laut, Tepi Sungai sebagai pengusaha dodol. Menurut Encik Mas Hasan, Wan Amat telah meninggal dunia pada tahun 1979 di dalam usia 76 tahun di Kampung Kutan Tengah.
8 Rumah tersebut adalah menjadi tempat bermain tidur bangun penulis semasa remaja dahulunya. Ia hanya terletak beberapa rantai sahaja dari Masjid (dua minit berjalan kaki sampai ke masjid.) Masjid Kampung Kutan terletak di tepi jalan raya utama Pasir Pekan ke Pasir Mas. Ia dibina pada awalnya dengan pungutan derma serta gotong royong penduduk masyarakat kampung. Masjid itu sekarang ini telah ditukar kepada nama Masjid Haji Wan Ali bersempena dengan nama tokoh ulama tempatan yang masyhur iaitu Tuan Syeikh Haji Wan Ali Kutan bin Haji Abdul Rahman bin Ghafur
9 Wawancara Encik Mas Hassan bin Muhamad Zain (cucu Wan Amat bin Haji Salleh) ; Op.cit.
8 Beliau berusia 66 tahun dan telah diwawancara pada 11 ogos 2013 dirumahnya di Kampung Batin Seberang Takir Kuala terengganu
9 Tapak rumahnya adalah bersebelahan dengan masjid Kampung Batin sekarang ini.
11 Wawancara Cikgu Haji Wan Mamat bin Wan Isa, 83 tahun, penduduk asal  Kampung Kutan yang sempat mengetahui tentang tokoh ini di dalam zamannya. Diwawancara pada 22 Jun 2013 di rumahnya di Kampung Kutan Tengah.
12 Wawancara Mak Asmah binti Muhammad, Op.cit, 

6 comments:

  1. sidi abdul latif ni ke yg susun aurad muhammadiah selepas solat??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tidak pasti auraf muhammadiah tu mcmna. Tetapi sekiranya zikir dan wirid yg telah biasa diamalkan selepas solat oleh masyarakat di alam melayu ini adalah bersusur galur kpd amalan syeikh al qusyasyi madani yg kemudian diajar oleh syeikh abdul samad falimbani

      Delete
  2. Terime kasih tlh kongsikn tntg tokki sye, wlaupun sye xkenl spnuhnye tokki sye, ayah sye byk crtekan kpd kluarge sye yg tokki sye sorg yg hbat..

    ReplyDelete