Tuesday 18 July 2017

      SYARAT-SYARAT MENGAMALKAN AMALAN KEBATINAN ATAU KEROHANIAN
                                                                  MENURUT ISLAM 
                                             
Islam telah menggariskan beberapa syarat di dalam setiap amalan termasuklah syarat bagi mengamalkan mana-mana amalan kebatinan atau kerohanian. Sekiranya berkeinginan kuat dengan amalan-amalan selain dari yang telah warid dari Rasulullah s.a.w. maka sayugianya supaya memperhati atau meneliti setiap amalan atau kaedah amalan tersebut menepati dengan beberapa perkara yang menjadi syarat sebagai panduan yang telah ditetapkan ulama. Antara yang telah di gariskan ulama antaranya ialah 19;

i.      Semua bacaan amalan tersebut mestilah di fahami kerana di  bimbangi ianya boleh membawamaksud kepada Syirik kepada Allah dan mempunyai unsur-unsur yang lain yang bercanggah dengan Islam tanpa disedari oleh pengamalnya 20.

Adapun bacaan yang telah sah warid dari Allah iaitu Al-Quran maka sekiranya tidak difahami maknanya maka tidak menjadi kesalahan kerana amalan tersebut adalah merupakan Kalimah Allah yang telah diyakini secara mutawatir keberkatanNya. Begitu juga sekiranya doa atau amalan yang warid dari Rasulullah berdasarkan pada Hadis-hadis yang sahih maka juga tidak menjadi kesalahan. Sekiranya amalan-amalan yang bersumberkan dari Hadis yang dha’if maka ia juga boleh diamalkan setakat bab-bab fadail amal saja. Tetapi jika ianya dari bahasa Arab yang bukan dari Al-Quran dan Hadis yang sah atau ulama-ulama yang muktabar, maka sepatutnya perlu juga difahami oleh pengamalnya supaya dapat mengelak dari berlaku kesalahan sebut atau kekeliruan yang membawa kepada perkataan munkar seperti perkataan مشايخ (masyayikh) iaitu segala guru-guru telah tertukar atau ditukar kepada  مساىْه (masaih) iaitu yang diingini pengertian bagi mereka yang sesat dari permainan Gabih yang berasal dari ahli Thariqat yang sesat sebagai “beberapa hantu yang turun atas orang yang lupa itu” 21

ii.              Tiada unsur-unsur Tawassul di dalam amalan dan bacaan tersebut seperti memohon kepada mana-mana keramat atau Waliyullah untuk didatangkan kekuatan ke atas pengamalnya. Sekiranya amalan atau doa tersebut memohon kepada Allah supaya dikurniakan ilmu sebagaimana yang telah Allah kurniakan kepada orang-orang yang soleh maka amalan atau doa tersebut tidak berupa tawassul dan tidak menyalahi di dalam ‘aqidah Islam 22.

iii.             Beri’tiqad bahawa hanya Allah Ta’ala yang memberi bekas terhadap sesuatu perkara yang berlaku samada sesuatu itu berupa kehebatan atau sesuatu yang mencarik adat. Sesungguhnya apa jua yang berlaku adalah datang dari Ketentuan dan Kuasa Allah bukan dari kuasa-kuasa yang lain seperti khadam, Jin, syaithan atau apa-apa sahaja amalan yang dibaca 23.

 Selain dari itu perlu juga diperhatikan beberapa perkara yang patut dijadikan syarat dan juga penting yang berdasarkan kepada beberapa kajian dan penyelidikan penulis dari beberapa pandangan ulama dan dari beberapa pengalaman terhadap punca-punca kepada terjerumusnya seseorang kepada kumpulan ajaran sesat 24 atau bentuk amalan yang membawa kepada sesat antaranya ialah ;

i.       Tidak mengenal pasti latarbelakang seseorang guru yang ingin diambil sesuatu amalan darinya sedangkan guru adalah pembimbing dan neraca ilmu kepada segala amalan yang akhirnya membawa kepada jalan benar atau sebaliknya. Oleh itu wajib bagi seseorang murid itu mengambil sesuatu ilmu dan amalan itu dari yang diketahui dan dikenal ‘alim serta berpegang kuat pada Islam sebagaimana yang telah berkata Ibnu Zarruq yang telah dipetik oleh Tuan Syeikh Ahmad Al-Fathani di dalam kitabnya, Fatawa Al-Fathaniyah ;
شيخ لم يظهر كل
 بالسنة فلا يصح اتّباعه لعدم تحقق حاله وان صحّ في نفسه وظهر عليه الف الف كرامه

“Tiap-tiap Syeikh yang tiada zhahir dengan jalan syara’ maka tiada sah ikutnya kerana ketiadaan tahaqquq halnya, dan jika sah ia pada dirinya dan zhahir atasnya seribu ribu karamah sekali pun” 25

ii.           Tidak ada ilmu asas tentang Islam iaitu dengan kata lain tidak mempelajari ilmu-ilmu fatdhu ‘ain (feqah, tauhid dan akhlak) secara teratur dan baik, melalui jalur-jalur pengambilan ilmu yang sahih. Antara yang menjadi punca utama kepada rata-rata pengikut ajaran salah atau amalan sesat itu ialah tidak memahami dan tidak ada pegangan amalan asas yang kuat di dalam amalan fardhu ‘ain seperti solat dan sebagainya, kerana sesungguhnya berkata para ulama, العلم امام العمل   “Ilmu itu ketua bagi amal”. 

iii.           Bergaul atau dijadikan kawan rapat dengan orang-orang yang kuat pegangan ilmu salahnya sehingga akhirnya seseorang itu terpengaruh dengan ajaran salah tersebut sebagaimana yang berlaku kepada Puan Kamariah. Menurut kenyataan dari Puan Kamariah yang ditemui pada sekitar bulan Oktober 2004 di kem ajaran sesat Ayah Pin di Kampung Batu 13 Jalan Keruak Ulu Besut (Jerteh), Kuala Terengganu bahawa pada asalnya beliau tidak percaya dan tidak dapat menerima dengan ajaran Ayah Pin, namun oleh kerana almarhum suaminya adalah pengikut Ayah Pin dari semenjak tahun 1970 an lagi, maka akhirnya beliau terpengaruh dan menerima ajaran salah tersebut.

iv.          Menjauhi sesuatu amalan yang ‘menentukan’ akan berlaku sesuatu yang “carik adat” seperti mengamalkan ilmu untuk menjadi kebal, ghaib, gagah luar biasa, berjalan di atas air dan sebagainya kerana dibimbangi itu adalah sebahagian daripada tipu daya syaithan dan jin ke atas manusia. Berkata Syeikh Ahmad Al-Fathani di dalam Fatawa Al-Fathaniyah bahawa, “ terhasil sesuatu yang pelik (majzub, carik adat atau apa-apa saja yang luar biasa: P) itu dengan sebab bermain-main jin yang fasiq-fasiq atau syaithan dengan orang itu dan jikalau adalah ia dibawah tarbiyah guru sekali pun” 26.

v.               Tidak merujuk sesuatu cara atau amalan yang bakal dilakukan itu menepati dengan Syariat Islam atau tidak. Amalan meditasi Yoga yang sesetengahnya telah diserap ke dalam amalan-amalan kebatinan seni silat masih menjadi amalan bagi kebanyakan kumpulan-kumpulan seni silat seperti latihan aura warna-warna.  Malah ada sesetengah dari pengamal atau guru-guru tersebut mengaitkan dengan teori-teori sains supaya ilmu-ilmu sihir mereka itu diterima oleh pengikut-pengikutnya seperti mengaitkan dengan “Kuasa Minda” dan sebagainya. Kaedah yang patut menjadi panduan oleh orang-orang awam ialah dari panduan ulama iaitu ;
حفظ النظام الشريعة واجب
“Memeliharakan peraturan Syariat itu adalah wajib”.27

Dan jika ada beberapa keraguan yang meragukan dari apa-apa perkara samada dari amalan atau cara-cara gurunya, samada cara-cara amalan, bacaan amalan atau sebagainya maka hendaklah ditinggalkan.


MAKTABAH QADIM



No comments:

Post a Comment