PENYEBARAN ILMU KEBATINAN DI ALAM MELAYU
Adapun Ilmu-ilmu Kebatinan atau Kerohanian
di alam Melayu biasasnya diwarisi melalui guru-guru kepada guru yang lain
sehinggalah kepada murid-muridnya melalui proses pengijazahan guru atau bai’at
murid kepada guru. Proses bai’ah atau perjanjian itu berlaku
biasanya di dalam satu majlis penyerahan amanah atau pengajaran ilmu secara
rasmi guru kepada murid. Selain daripada penyebaran melalui cara tersebut, ia
juga diwarisi melalui beberapa tulisan kitab-kitab yang menjurus kepada ilmu
kesaktian atau ilmu kebatinan, samada yang menjurus kepada ilmu perang gagah
berani, pertahanan diri atau juga yang berkaitan dengan perdukunan, tabib atau
perbomohan.
Antara kitab-kitab yang ditemui
yang ada membicarakan perkara-perkara pertahanan diri atau seumpamanya adalah
antaranya seperti Kitab Tajul Muluk , Kitab Ilmu Rahsia Mat Kilau 9 , Bada-‘iz Zuhur bagi Al-‘Alim
Al-‘Allamah Az-Zaki Syeikh Wan Ahmad bin Muhammad Zain Al-Fathani, Pati Rahsia
oleh Dato’ Perdana10, Lum’atul
Aurad yang selesai di
tulis pada malam Isnin, 4 Jamadil Awal 1311 Hijrah (1894 Masihi) oleh Syeikh
Tok Wan Ali Al-Kutani, Warisan Perubatan Melayu yang diselenggarakan
semula oleh A.Samad Ahmad dan di terbitkan oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala
Lumpur dengan cetakan pertamanya pada tahun 1988, dan sebagainya lagi yang
sebahagiannya sudah hilang dari cetakan, dan sebahagian besar dipercayai masih
berupa manuskrip yang menjadi simpanan peribadi bagi pengamal-pengamal ilmu
tersebut sahaja.
Selain itu ada juga kitab-kitab Melayu Jawi yang isi kandungannya
membicarakan tentang ibadat-ibadat seperti solat yang mengandungi juga doa-doa
atau amalan untuk pelindung diri seperti kitab Munyatul Musalli bagi Syeikh
Daud bin Abdullah Al-Fathani dan Hidayatus Salikin bagi Syeikh Abdul Samad
Al-Falimbani (sekadar menyebut beberapa contoh). Bagi Syeikh Daud
Bin Abdullah Al-Fathani di dalam kitabnya yang cukup terkenal di kalangan pelajar-pelajar
agama di Pondok-Pondok dan di kampung-kampung di seluruh Alam Melayu khususnya
di Pattani, Kelantan dan negeri-negeri sekitar Nusantara, kitab MUNYATUL
MUSALLI sudah pasti tidak terlalu asing, malah sememangnya telah di jadikan
panduan di dalam amalan-amalan sejak dahulu lagi, dan di situ juga ada di
tuliskan beberapa amalan doa untuk perlindungan diri yang sesuai diamal oleh
orang-orang Islam 11.
Selain
itu, penulis juga telah menemui sebuah naskhah risalah kecil yang bernama
Senjata Laki-Laki yang ditulis oleh
Muhammad Muhyiddin Al-Ghazali Bin Haji Abdullah Al-Fajuri Al-Kelantani dari
Madrasah Ahmadiyah Bunuk Payung Kota Bharu yang setebal 16 halaman yang
kepunyaan asal risalah tersebut adalah dimiliki oleh al-marhum Wan Abdullah Bin
Wan Ahmad, Kampung Baharu, Pasir Pekan Kelantan yang telah diwarisi pula untuk
penjagaan oleh anak-anaknya. Risalah ini dipercayai telah tamat di dipelajari
oleh al-marhum Wan Abdullah berdasarkan pada catatan-catatan tangan yang ada
pada risalah tersebut bersama dengan catatan tarikhnya iaitu pada tarikh 4
Februari 1954 Miladi. Antara isi kandungan risalah tersebut adalah
antaranya doa Zul Faqar, kaifiat “KAF 40” menjadi tebuang, amalan Thariqat
Kiyai Salleh, kebal mandi minyak, kelebihan isim ذى
الجلال والاكرم, khasiat surah الم نشرح
dan seumpamanya. Ia di cetak oleh Al-Mathba’ah Al-Aahliyah, Kota Bharu Kelantan
yang tidak tertulis tahun cetaknya..
Pada
tahun 2007, almarhum Pendeta Anuar Abdul Wahab (seorang Guru Utama di dalam sebuah Pertubuhan seni silat) pernah menunjukkan kepada penulis himpunan Ilmu Kerohanian
dan Ilmu Kebatinan yang pernah beliau pelajari dari gurunya dan telah khatam
pada tahun 1960 yang ada persamaan dengan ilmu kebatinan Mat Kilau yang telah
diterbitkan oleh Utusan Melayu pada tahun 1971. Adapun isi kandungan bagi
pelajaran kerohanian tersebut menunjukkan bahawa ilmu kerohanian Seni silat tersebut mempunyai susur galur atau sanad yang bersamaan dengan ilmu Mat
Kilau pahlawan Pahang yang masyhur itu.
9
Pahlawan Mat Kilau ada menulis sebanyak 3 buah kitab mengenai ilmu kebatinan
dan semasa beliau di dalam persembunyian dari penjajah Inggeris, beliau telah
menyerahkan kitab-kitab karangannya itu kepada sahabat baiknya Mat Saman
Kelantan (Dr. Talib Samat; (2007), Jejak Pahlawan Mat Kilau, Tokoh Pahlawan
Nasional, Goal Intellegent Publishing SDN.BHD. ).
10
, Di dalam proses menyiapkan kitab
tersebut, Dato’ Paduka Perdana telah pernah bertandang ke rumah Haji Wan Abdul
Rahman bin Tok Wan Ali al-Kutani di kampong Kutan sehingga sampai 2 minggu (Wan
Baharuddin bin Haji Wan Mamat, Harakah, 9 Zulhijjah 1418, hal.27). Bagi Dr.
Zakaria@ Mahmood bin Daud (Pensyarah
Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail-KIAS), kitab Pati Rahsia itu
sepatutnya di buat satu seminar khusus untuk menjelas dan menerangkan isi
kandungannya kepada masyarakat umum (Wawancara pada 21 Sept.2006 di Dewan Bunga
Tanjung, Hotel Perdana Kota Bharu). Manakala bagi Dato’ Timbalan Mufti Kelantan
menyifatkan pengarang kitab itu adalah seorang yang alim, dan sepatutnya untuk
mentelaah kitab itu perlulah berguru dengan para alim ulama yang arif. SS. Dato’ Haji Muhammad Syukri bin Muhammad:
Op.cit.
11
Syeikh Daud bin Abdullah Al-Fathani
menulis di dalam “Musalli”nya sebagai berikut ; “Dan demikian lagi setengah
daripadanya, kata Al-‘Arif Billah Sayyidi Al-Sanusi pada risalahnya yang
bernama Mujarabat Nafa’anallahu Bibarkatihi, barangsiapa membaca akan doa ini
pada tiap-tiap hari dan tiap-tiap malamnya tiada mengena akan dia anak panah,
dan tiada pedang, dan tiada mecapai akan dia daripada seteru suatu yang di
bencinya, dan tiada mengena akan dia padah dan tiada mati selama ada ia membaca
akan dia. Maka jika di kehendaki Allah akan sampai taqdirnya nescaya di lupa
akan dia membacanya...” (Syeikh Ahmad Al-Fathani; (t.t), Halaman).
No comments:
Post a Comment