Sunday 23 July 2017

DOA PELINDUNG DIRI MUNYATUL MUSALLI

Syeikh Daud bin Abdullah Al-Fathani menulis di dalam “Musalli”nya sebagai berikut ; “Dan demikian lagi setengah daripadanya, kata Al-‘Arif Billah Sayyidi Al-Sanusi pada risalahnya yang bernama Mujarabat Nafa’anallahu Bibarkatihi, barangsiapa membaca akan doa ini pada tiap-tiap hari dan tiap-tiap malamnya tiada mengena akan dia anak panah, dan tiada pedang, dan tiada mecapai akan dia daripada seteru suatu yang dibencinya, dan tiada mengena akan dia padah dan tiada mati selama ada ia membaca akan dia. Maka jika dikehendaki Allah akan sampai taqdirnya nescaya dilupa akan dia membacanya...” 
  بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمان الرحيم. وصلى الله على سيدنا محمد واله وصحبه وسلم تسليم دائما. حرست نفسي واهلي ومالي وما حضرني او غاب عني بالحىّ القيّوم الذى لا يموت.  وألجأت ظهري في حفظ ذلك للحيّ القيّوم.  وأصبحت وأمسيت في جوار الله الذى لا يرام ولا يضام ولا يستباح وفي ذمّته وضمائه الذي لا يخفر ضمان عبده.  واستمسكت بالعروة الوثق ربي ورب كل شيء ورب السموات والأرض.  لا اله الا هو فاتّخذه وكيلا.  توكلت على الله واعتصمت بالله وفوّضت أمري الى الله.  نعم القادر الله.  فالله خير حافظا وهو ارحم الراحمين.  انّ وليّي الله الذي نزل الكتاب وهو يتولى الصالحين.  وصلى الله على سيدنا محمد واله وصحبه وسلم تسليما عدد خلقه ورضاء نفسه وزنة عرشه ودوام ملكه ومداد كلماته
 لقد جاءكم رسول من انفسكم عزيز عليه ما عنتّم حريص عليكم بالمؤمنين رؤف الرحيم. فان تولوا فقل حسبي الله لا اله الا هو. عليه توكلت وهو رب العرش العظيم. 
NOTA: taip setting arabic saya ada masalah. teks bacaan diatas itu salah. sedang baik pulih.
(Terjemahannya : P)

“Dengan Nama Allah Yang Amat Pengasih lagi Amat Penyayang. Telah berselawat Allah ke atas kekasih kami Sayyidina Nabi Muhammad Sallahu ‘alaihi wasallam dan ke atas Ahlinya, dan Sahabat-Sahabatnya, dan ucapan salam kesejahteraan selama-lamanya. Aku menyerahkan penjagaan diriku, ahli keluargaku, hartaku, dan apa-apa yang hadir padaku atau apa-apa perkara yang ghaib dariku adalah bagi Allah Yang Maha hidup Lagi Yang Maha Berdiri SendiriNya Yang tidak mati selama-lama”.

“Dan aku datangkan (persembahkan) apa yang zahir pada ku sebagaimana tersebut itu di dalam pemeliharaan Allah Yang Maha Hidup lagi Maha Berdiri Sendiri. Berpagi pagi aku dan berpetang aku di dalam Perlindungan Allah yang tidak akan ditinggalkanNya selama-lama, dan yang tidak akan dianayai (dizalimi) selama-lama dan tidak akan ada yang disucikan didalam kejahatanNya (azabNya).Dan perjanjiannya itu adalah yang bukan di dalam kawalan  jaminan hambaNya.  Dan aku menyerahkan diri ku kepada Allah samada pada waktu pagi dan petang, Tuhan Penguasaku dan Tuhan Penguasa semua perkara, Dan Tuhan Pentadbir langit dan bumi. Tidak ada Tuhan selain Dia.Maka ambillah Dia sebagai Penjaga, aku berserah diri kapada Allah”.

“Dan Aku berserah kepada Allah segala urusanku, sebaik-baik Yang Berkuasa adalah Allah. Maka Allah adalah sebaik-baik Penjaga, dan Dia adalah Yang Amat Mempunyai Keluasan Rahmat dan Kasih Sayang. Sesungguhnya Penjaga aku adalah Allah Yang telah menurunkan Al-Kitab, dan Dia senantiasa menjaga orang-orang yang soleh “.
“Telah Berselawat Allah ke atas Nabi kekasih kami Sayyidina Muhammad, dan ke atas ahli keluarganya serta para sahabatnya, dan ucapan salam kesejahteraan sebanyak-banyak bilangan CiptaanNya, dan Keredhaan DiriNya, dan seberat-berat ArasyNya, dan Kekekalan KerajaanNya, dan sebanyak-banyak KalimatNya”.

(Sampai disini ia adalah dari ayat terakhir Surah At-Taubah mulai Ayat 128 hingga 129)

“Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri, yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang tersangat inginkan kebaikan bagi kamu, (dan) dia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman, Kemudian jika mereka berpaling engkar maka katakanlah, “Cukuplah bagiku Allah (Yang Menolong dan Memeliharaku), Tiada Tuhan melainkan Dia, dan Dialah Yang Mempunyai Arasy Yang Besar”.


NOTA:

Penulis sarankan kepada sesiapa yang berminat untuk mengamalkan doa ini supaya menemui secara bersemuka dengan mana-mana ulama yang faham tentangnya.


No comments:

Post a Comment