Wednesday 19 July 2017

CABARAN ADALAH PAHALA
(Bagi Pendakwah)

Ustaz Nordin adalah seorang lulusan agama dari sebuah Universiti dan juga pernah belajar di beberapa buah Pondok di Pantai Timur Semenanjung. Beliau telah dilantik oleh pihak Jabatan agama sebagai seorang pendakwah yang secara tidak langsung memberi peluang kepadanya untuk menyebarkan ilmu dimasjid-masjid atau dimana-mana sahaja yang beliau ada mempunyai ruang masa untuk berdakwah. Namun tugas dakwah yang berat itu mengakibatkan beliau berhadapan dengan beberapa permasalahan yang memungkinkan beliau gagal didalam ujian dan tugas tersebut disisi Allah.

Ustaz Nordin insaf bahawa kerja dakwah adalah kerja para Rasul dan kerja para ulama, dan beliau merasa bahawa beliau tidaklah begitu banyak ilmunya dan juga bukanlah seorang yang soleh yang sentiasa istiqamah didalam perintah agama. Malah dirasakan bahawa beliau lebih teruk dari mad’u nya dari segi apa jua amalan dan ilmu. Perasaan itu mencengkam jiwa sanubarinya yang kadang-kadang beliau rasa tidak mampu untuk menatap ahli jamaah masjid dan surau kerana malu dengan kekurangan diri…...

“Sesungguhnya cabaran rohani itu lebih teruk ditanggung berbanding dengan cabaran jasmani..”
      
Cabaran Perama ;

1.     Istiqamah Didalam Ikhlas 1 Niat.
 Perjuangan melawan kehendak hawa nafsu yang bersifat keduniaan dirasakan amat berat untuk dilawan. Sering kali dia bermohon pertolongan dari Allah supaya diberi kekuatan melawan karenah hati yang sentiasa berbolak balik. Hanya pada Allah tempat memohon agar segala kerja-kerja da’I itu tetap teguh dan supaya sentiasa istiqamah kerana Allah.

يا مقلب القلوب والابصار ثبّت قلوبنا على دينك
“Ya Allah yang Maha membolak balikkan pandangan hati, tetapkanlah hati kami pada agamaMu” 2.

Acap juga Ustaz Nordin teringat bagaimana waraknya seorang alim yang memberhentikan kenderaannya dan pulang kerumah semula dengan memulakan niat yang baru setelah disedari bahawa perjalanan pertamanya itu adalah semata-mata inginkan “saguhati” dari bakal kuliahnya dimasjid, sedangkan “saguhati” itu amat perlu kerana menampung keperluan kesempitan hidup rumahtangganya, dan walaupun ianya bukanlah perkara tercela dari segi agama.
Firman Allah;
   
“Dan tidaklah mereka itu disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan Ikhlas kepada-Nya dalam beragama lagi lurus, dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat; dan yang demikian Itulah agama yang sebenar”.
(Al-Bayyinah : 5)


Beliau insaf bahawa yang sampai segala amalan itu kepada Allah hanyalah pada niatnya sebagaimana yang telah ditafsirkan oleh ibnu Abbas radhiallahu anhu pada Ayat tersebut 3.
Dan Firman Allah lagi;

“Dan hendaklah kamu semua beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua pun”
(An-Nisa’ : 36)

2.     Istiqamah Didalam Ilmu Dan Makrifatullah
Sebenar-benar muallim adalah yang musleh, dan yang sebenar-benar musleh itu adalah yang takut kepada Allah dengan dapat sentiasa beribadat sebagaimana ilmunya.
Firman Allah;

“ Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama  Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Pengampun”.
(Al-Fathiir : 28)

Persoalan yang sering Ustaz Nordin rasakan ialah adakah beliau tergolong kedalam golongan orang yang benar-benar takut kepada Allah yang hanya layak digelar ulama sebagaimana maksud Firman Allah di dalam ayat 28 surah Al-Fathir itu , iaitu para ulama itu adalah orang-orang yang benar-benar mengetahui bahawa Allah itu Maha Berkuasa ke atas tiap-tiap sesuatu, orang yang amat mengetahui dengan Sifat Al-Rahman Allah dan sifat kehambaannya, tidak melakukan syirik kepada Allah, menghalalkan apa yang telah Allah halalkan dan mengharamkan apa yang telah Allah haramkan, Sentiasa memelihara apa yang wajib dia kerjakan dengan penuh yakin, dan sentiasa muhasabah dengan apa yang telah dia kerjakan 4.

Terkadang beliau juga telah lupa untuk muhasabah dengan apa yang telah beliau lakukan dan apa yang telah beliau ucapkan sepanjang hidup. Semua itu pasti akan ditanya dan dihisab oleh Allah pada hari Akhirat kelak. Apakah yang telah beliau lakukan dan ucapkan itu menepati dengan segala hukum Allah dan sunnah Rasul ?. Dari kelalaian untuk muhasabah itu mengakibatkan dia lupa untuk bertaubat kepada Allah. Kelalaian yang banyak itu menjadikan Ustaz Nordin “rasa kecut perut” dan mengakibatkan semakin bertambahnya bebanan jiwa yang ditanggung. Hampir-hampir mahu berhenti untuk menyebar ilmu dan berdakwah.

“Darjat ilmu bukanlah boleh diukur pada banyaknya kitab-kitab yang terkumpul di dalam almari atau ramainya guru yang dicari, tetapi sejauh manakah istiqamahnya diri di dalam pengabdian kepada Ilahi”.

Namun, di dalam kejahilan amal yang dirasanya itu, dapat juga Ustaz Nordin mengambil manfaat dari apa yang telah dikuliahkannya sendiri. Inilah apa yang dikatakan bahawa “tazkirah qalbi melalui lisan peribadi “.

Firman Allah;
   
“(Apakah kamu hai orang musyrik yang lebih beruntung) ataukah orang yang beribadat pada waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang ia takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan Rahmat Tuhannya?. Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran.
(Az-zumar : ke 9)

3.     Sabar melalui Istiqamah Didalam Zikirullah
Terkadang sebagai manusia biasa Ustaz nordin juga kerap dihadiri perasaan bosan, jemu, penat, malas, dan berbagai lagi perasaan terutama apabila adanya suasana yang dikira mengganggu hati dan proses dakwahnya. Peringatan Allah bahawa perbanyakkan zikir samada membaca Al-Quran, tasbih, tahlil, salawat ke atas nabi, istighfar atau sebagainya pada waktu pagi dan petang serta malam masih dia dapat amalkan. Tetapi untuk istiqamah dan sentiasa hadhir hatinya kepada Allah cukup payah sehingga ruang hati yang kosong dari mengingati Allah itu diambil peluang oleh syaithan dan nafsunya sendiri sehingga dia kerap tewas dengan ujian…
Firman Allah;

“Maka sabarlah kamu atas apa yang mereka katakan, dan bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu, sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya. Dan bertasbih pulalah pada waktu-waktu di malam hari dan pada waktu-waktu di siang hari, supaya kamu merasa senang”,
(Surah Thaha:130)

“Maka bersabarlah kamu terhadap apa yang mereka katakan dan bertasbihlah sambil memuji Tuhanmu sebelum terbit matahari dan sebelum terbenam(nya)”.
(Surah Qaf: 39)

Sebab itulah dia berkeyakinan bahawa untuk menjadi seorang penyambung tugas Rasul maka dia juga wajib mengikuti jejak Rasul yang begitu hebat solat malam dan zikir-zikirnya. Oleh itu dia berusaha dengan upaya dan doanya untuk memperkuatkan rohani dengan mengamalkan selawat ke atas Nabi sebanyak 10 kali pagi dan petang, tasbih 50 kali pagi dan petang, istighfar 100 kali pagi dan petang selain dari amalan membaca al-Quran setiap malam, pagi dan petang, serta solat tahajjud dan witir walau satu rakaat setiap malam.
 
Imam Mujahid mengatakan bahawa tidak termasuk orang yang banyak mengingati Allah itu sehinggalah beliau mampu mengingati Allah ketika berdiri, duduk dan berbaring 5. Ustaz Nordin merasa bimbang sekiranya beliau tidak termasuk ke dalam golongan itu, iaitu orang-orang yang banyak mengingati Allah itu.
Pengalaman-pengalaman lalu, yang pernah beliau lalui bahawa beliau akan banyak menerima kekalahan apabila rohaninya kosong, lidah malas dari berzikir, telinga banyak diisi dengan bunyian yang melalaikan, pandangan mata terbuai dengan kecantikan duniawi dan yang haram, hati keras dari “menyebut Allah”, dan waktu-waktu tidak terisi dengan al-Quran serta zikir pada waktu-waktunya.
“Ya Allah bantulah aku. Hidupkanlah aku sebagaimana kehidupan para ulama dan matikanlah aku sebagaimana mati para syuhada !!!”. Doa dan munajatnya mengekori setiap kali apabila selesai solat dan bilangan tasbih zikir dan Al-Quran.

4.     Istiqamah Berusaha untuk mengamalkan apa yang didakwahkan.

Sekiranya masyarakat mengetahui bahawa betapa resah, malu, takut dan merananya jiwa para pendakwah dengan tugasnya itu, maka sudah tentu masyarakat akan faham kenapa ustaz Nordin kadang-kadang tidak hadir kelas-kelas kuliah agamanya. Jika ikutkan hati mahu rasanya berhenti dari “bercakap” dan “berkurung diri” sahaja.
Firman Allah;

 “Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?. Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan “.
(As-Saf : 2-3)

Ada kalanya dia mempunyai kekuatan. Sedar bahawa walaupun bukan semua apa yang dia kata dan ajarkan itu dapat dibuatnya dan diamalkan, namun dia juga sedar bahawa semua apa yang dia ucap dan ajarkan itu tidak semua yang dia tidak amalkan, dan yang selebih menjadi jihad baginya untuk diamalkan semuanya. Insyaallah. Begitulah pegangan dan falsafah Ustaz Nordin.

PENUTUP
Cabaran rohani yang berbagai yang dilaluinya semenjak berbelas tahun dahulu itu sebagai pendakwah semakin dapat dia suaikan. Malah baginya segala cabaran itulah yang menjadikannya semakin rajin untuk beribadat kepada Allah. Maka itulah nikmat yang terbesar baginya. Maka benarlah bahawa cabaran itu adalah pahala bagi pendakwah. Seorang guru kepada Ustaz Nordin pernah memberi nasihat bahawa setiap apa usaha dan kerja akan menampakakan hasil dalam tempoh sepuluh tahun. SEKIAN




1 Ikhlas ialah menyucikan ibadat dari bercampur dengan sesuatu yang kotor (Muhammad  bin ‘Ullan As-Sadiqi As-Syafe’i Al-Asy’ari Al-Makki; Dalilul Falihin Li Thuruqi Riadhus Salihin,  )
2 Riwayat Ibnu Sunni.
3 Al-Imam Abi Zakaria Yahya Bin Syarifuddin An-Nawawi ; (1999) , Dar Al-Manar, Qaherah, 
4 Makna Ulama sebagaimana yang telah ditulis oleh Ibnu Kathir dari beberapa riwayat sehingga sampai kepada Ibnu Abbas R.U. (Ibnu Kathir ; (2013), Tafsir Al-Quranul ‘Azim, Maktabah Taifiqiyyah, Al-Azhar, ).
5 Al-Imam Abi Zakaria Yahya Bin Syarifuddin An-Nawawi ; (1999) , Op.cit. 

No comments:

Post a Comment